Svar: Mme pige 10 måneder
10. februar 2022
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter stortrives på alle måder, og det er rigtig fint med den ene flaske på 240 ml i døgnet. Jeg er ikke umiddelbart bekymret for hendes indtag:)
Det er en god idé at bruge mme i den grød og mos, som du udelukkende laver til hende. Du skriver, at I kke kan hælde mme i hendes grød om morgenen, da den bliver for tynd, men du skal være opmærksom på, at du gerne må bruge erstatning i stedet for vand eller f.eks. udskifte ½ delen af vandet med erstatning, så du koger grøden kortvarigt op med lidt vand og derefter tilsætter erstatningen. Jeg ved ikke helt, hvordan du laver grøden, men det er både en måde at få ekstra erstatning i hende på, og samtidig er det vigtigt, at hendes mad stadig energiberiges via mme og fedtstof.
Du kan også bruge mælk oven på grøden og også på frugtmos, som kan serveres med lidt mme, som en gammeldags frugtgrød med mælk - også et tip :)
Derudover så dækkes hendes behov for kalk, vitaminer, mineraler osv. naturligt via kosten, og derfor er det rigtig godt, at hun spiser varieret.
Hun må meget gerne spise lidt surmælksprodukt nu f.eks. tykmælk med lidt revne æbler, rugbrødsdrys, bærmos eller lignende (max 100 ml dagligt). Hun må også gerne få lidt sovs sammen med maden om aftenen.
Ost er også en god og vigtig kilde til kalk, og det kan være både smøreost, skæreost, gnaveost osv. Ligesom ost, der bruges som gratinering i ovnen eller rives hen over et stykke laks eller lignende, også tæller med.
Grønne og grove grøntsager som broccoli, grønkål, bønner, hvidkål, porrer, persillerod og lignende indeholder også kalk...
MME er også en vigtig kilde til f.eks. jern, og her skal hendes behov dækkes via jernholdig kost som f.eks. grød lavet med mme, forskellige typer grøntsager med forskellige typer kød og fisk - gerne også indmad.. Brød med pålæg - igen en variation mellem kød, fisk og grøntsager. Det er også rigtig godt med f.eks. hårdkogt æg en gang imellem, ligesom rester fra aftensmaden f.eks. kylling, frikadeller og lignende gerne må serveres til frokost.
Der er f.eks. jern i kød (især i indmad), fisk og skaldyr, æg, bælgfrugter og også i f.eks. mandler, som hun kan få finthakket på lidt grød eller tykmælk, ligesom hun også gerne må få f.eks. en lille smule rosiner.
D-vitamin vil hun også have behov for, hvilket hun jo allerede får som dråber, og det får hun også, når hun f.eks. spiser de fede fisk som f.eks. laks, sild og makrel. Der er også lidt d-vitamin i æg, ost og mælk.
Der er naturligt mange andre vitaminer og mineraler i modermælkserstatning, men hvis hun spiser varieret og får mad fra alle fødevarergrupper, så er hun højst sandsynligt dækket ind, også selvom hun kun drikker en flaske mme dagligt. Hun er jo rigtig god til at drikke vand og har ingen problemer med at holde sit væskebehov, og det lyder som om, at hun vokser, udvikler sig og har masser af energi - hun lyder ikke til at mangle noget. Det lyder okay :)
Håber, at I har fået lidt idéer og også har fået lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske