Svar: Mme pige 10 måneder

10. februar 2022

Alder:
10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter stortrives på alle måder, og det er rigtig fint med den ene flaske på 240 ml i døgnet. Jeg er ikke umiddelbart bekymret for hendes indtag:)

Det er en god idé at bruge mme i den grød og mos, som du udelukkende laver til hende. Du skriver, at I kke kan hælde mme i hendes grød om morgenen, da den bliver for tynd, men du skal være opmærksom på, at du gerne må bruge erstatning i stedet for vand eller f.eks. udskifte ½ delen af vandet med erstatning, så du koger grøden kortvarigt op med lidt vand og derefter tilsætter erstatningen. Jeg ved ikke helt, hvordan du laver grøden, men det er både en måde at få ekstra erstatning i hende på, og samtidig er det vigtigt, at hendes mad stadig energiberiges via mme og fedtstof.

Du kan også bruge mælk oven på grøden og også på frugtmos, som kan serveres med lidt mme, som en gammeldags frugtgrød med mælk - også et tip :)

Derudover så dækkes hendes behov for kalk, vitaminer, mineraler osv. naturligt via kosten, og derfor er det rigtig godt, at hun spiser varieret.

Hun må meget gerne spise lidt surmælksprodukt nu f.eks. tykmælk med lidt revne æbler, rugbrødsdrys, bærmos eller lignende (max 100 ml dagligt). Hun må også gerne få lidt sovs sammen med maden om aftenen.

Ost er også en god og vigtig kilde til kalk, og det kan være både smøreost, skæreost, gnaveost osv. Ligesom ost, der bruges som gratinering i ovnen eller rives hen over et stykke laks eller lignende, også tæller med.

Grønne og grove ...

Annonce

... grøntsager som broccoli, grønkål, bønner, hvidkål, porrer, persillerod og lignende indeholder også kalk...

MME er også en vigtig kilde til f.eks. jern, og her skal hendes behov dækkes via jernholdig kost som f.eks. grød lavet med mme, forskellige typer grøntsager med forskellige typer kød og fisk - gerne også indmad.. Brød med pålæg - igen en variation mellem kød, fisk og grøntsager. Det er også rigtig godt med f.eks. hårdkogt æg en gang imellem, ligesom rester fra aftensmaden f.eks. kylling, frikadeller og lignende gerne må serveres til frokost.

Der er f.eks. jern i kød (især i indmad), fisk og skaldyr, æg, bælgfrugter og også i f.eks. mandler, som hun kan få finthakket på lidt grød eller tykmælk, ligesom hun også gerne må få f.eks. en lille smule rosiner.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

D-vitamin vil hun også have behov for, hvilket hun jo allerede får som dråber, og det får hun også, når hun f.eks. spiser de fede fisk som f.eks. laks, sild og makrel. Der er også lidt d-vitamin i æg, ost og mælk.

Der er naturligt mange andre vitaminer og mineraler i modermælkserstatning, men hvis hun spiser varieret og får mad fra alle fødevarergrupper, så er hun højst sandsynligt dækket ind, også selvom hun kun drikker en flaske mme dagligt. Hun er jo rigtig god til at drikke vand og har ingen problemer med at holde sit væskebehov, og det lyder som om, at hun vokser, udvikler sig og har masser af energi - hun lyder ikke til at mangle noget. Det lyder okay :)

Håber, at I har fået lidt idéer og også har fået lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor